środa, 21 listopada 2012

Tarta gruszkowa z ciastem migdałowym

Gruszki najlepiej smakują późną jesienią, to wtedy są najbardziej soczyste i słodkie. Do swoich przetworów zawsze używam gruszek kupionych u lokalnych sprzedawców.
Ta tarta jest bardzo prosta w przygotowaniu chociaż trzeba poświęcić jej dość sporo czasu.


6 - 8 porcji 
przygotowanie ok 40 min nie wliczając w marynowania gruszek i chłodzenia ciasta
pieczenie ok 45 min

GRUSZKI
5 średnich gruszek  (obrać, pokroić na ćwiartki, usunąć gniazda nasienne ;)
pół łyżeczki świeżo mielonego pieprzu
40 ml likieru Cointreau ( można go odpuścić )
sok z jednej cytryny

Obrane gruszki przełożyć do naczynia o szerokiej średnicy, dodać pieprz, likier, sok z cytryny i wymieszać. Wstaw gruszki do lodówki.

  
CIASTO 
1 całe jajko
1 żółtko
3 łyżki brązowego cukru
120 g miękkiego masła
180 g przesianej mąki
pół łyżeczki soli
50 g mielonych migdałów

Wymieszać wszystkie składniki, poza migdałami, szybko zagnieść ciasto i wstawić na 40 min do lodówki.

Tortownicę posmaruj miękkim masłem  i dokładnie obsyp mielonymi migdałami. 
Wyjmij ciasto z lodówki i podziel na dwie części. 2/3 rozwałkuj i wyłóż formę do pieczenia, dokładnie dogniatając ciasto do formy. Nakłuj widelcem w kilku miejscach. 
Włóż z powrotem do lodówki na ok 40 min. 
Pozostałe ciasto rozwałkuj w kształcie koła, o ok 3 cm większego niż forma. Wytnij szklanką okrąg na środku i włóż do lodówki, na osobnej podstawie.
Piekarnik nagrzej do temp 190 stopni, włóż ciasto w formie i piecz do uzyskania złotego koloru. W trakcie pieczenia, po ok 15 min możesz posmarować ciasto białkiem i dodatkowo pospać mielonymi migdałami. 
Kiedy ciasto będzie już miało piękny zloty kolor wyjmij je z pieca. 
Odsącz gruszki i przełóż na lekko przestudzone ciasto. 
Przełóż okrąg z ciasta na gruszki dociskając brzegi od upieczonego już ciasta w formie.
Posmaruj wierzchnią warstwę ciasta zimną wodą i posyp przesianym cukrem pudrem.
Wstaw formę do piernika i piecz przez ok 45 min do momentu kiedy ciasto zbrązowieje a gruszki będą miękkie.
Cynamonowa bita śmietana będzie idealnym uzupełnieniem tej gruszkowej pyszności. 


3 komentarze:

  1. Hej, miło mi jest poinformować, że nominowałam Twojego bloga do akcji Liebster Blog! Życzę miłej zabawy, więcej informacji u mnie na blogu :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ależ ta tarta gruszkowa pięknie wygląda :) Nigdy nie piekłam ciasta z gruszkami. Może spróbuję w przyszłym tygodniu, bo w tym rodzina będzie na mnie krzywo patrzeć (dziś upiekłam dyniowe), że ich chcę utuczyć ;)

    Pierwszy raz wpadłam na Twojego bloga parę dni temu, gdy prowadziłam poszukiwania blogów, które mogłabym nominować do Liebster Blog Award. Widzę, że nie jestem pierwsza ;)

    Nie wiem, czy masz ochotę brać udział w takiej zabawie, ale miło mi będzie, jeśli przyjmiesz to wyróżnienie i odpowiesz na moje 11 pytań :) Udział w tej akcji jest dobrowolny, więc uszanuję każdą Twoją decyzję.

    Link do posta z pytaniami: http://smakinatalerzu.blogspot.com/2012/11/liebster-blog-award.html#more

    Pozdrawiam serdecznie!
    A w wolnej chwili zapraszam do mnie na bloga! ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Wygląda tak pysznie, że chciałoby sie biec do kuchni i zaraz piec :)

    OdpowiedzUsuń